Reklama

WIEDZIEĆ WIĘCEJ. LEKCJE O MAZOWSZU

itvpiaseczno
23/01/2017 19:42

Skąd pochodzi nazwa „Mazowsze”? Czy na Mazowszu mieszkali Mazurzy? To tylko możliwe propozycje tematów szkolnych lekcji. – Uczyć o Mazowszu nie jest łatwo, bo to region nie tylko duży w sensie geograficznym, ale też niezwykle różnorodny w zasadzie w każdym aspekcie i historycznym, i kulturalnym, i społecznym. W popularyzacji wiedzy o naszym regionie pomóc mogą scenariusze lekcji regionalnych – podkreśla marszałek Adam Struzik. Stąd pomysł na konkurs „Lekcje o Mazowszu”, do którego samorząd Mazowsza wspólnie z MSCDN zaprasza nauczycieli, a także ludzi związanych z oświatą czy kulturą. Zgłoszenia do konkursu przyjmowane są do końca lutego.

MAZOWSZANIN MAZOWSZANINOWI RÓWNY

W tym roku mija 18 lat od wprowadzenia reformy samorządowej, której efektem było nie tylko utworzenie 16 województw i 314 powiatów, ale przede wszystkim decentralizacja władzy oraz wzmocnienie roli samorządów. W ciągu tych lat Mazowsze zmieniło się nie do poznania. Dziś jesteśmy liderem Europy pod względem rozwoju, ale także regionem o bogatej i ciekawej kulturze. Dlatego warto, aby młodzi mieszkańcy mieli możliwość poznania historii i tradycji Mazowsza, a także zasad jego funkcjonowania. Bo przecież województwo mazowieckie to nie tylko Warszawa, ale także ziemia siedlecka, radomska, płocka, ostrołęcka czy ciechanowska.

 

– Lekcje o Mazowszu bardzo dobrze wpisują się w założenia edukacji regionalnej. Tego typu zajęcia są doskonałym sposobem na przybliżenie naszego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego w sposób ciekawy, ale także zachęcający do dalszego odkrywania Mazowsza. Chcemy, aby dzieci i młodzież lepiej poznali tradycje, zabytki i przyrodę  naszego regionu oraz aby poczuły dumę z bycia Mazowszanami – podkreśla Izabela Stelmańska, z-ca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki.

 

NA CZYM POLEGA KONKURS?

Aby wziąć udział w konkursie należy opracować scenariusz zajęć z zakresu edukacji regionalnej, które mają podnieść wśród młodzieży świadomość o Mazowszu, regionie czerpiącym inspiracje do rozwoju ze swej bogatej historii i dziedzictwa kulturowego. Scenariusz powinien w pełny i kompleksowy sposób przedstawiać specyfikę naszego regionu. Chodzi tu zarówno o ujęcie geograficzne, historyczne, antropologiczne, jak i urbanistyczno-architektoniczne czy ekonomiczne. Wysoko punktowane będą również te prace, które spróbują podjąć prezentację Mazowsza z perspektywy psychologicznej czy socjologicznej.

 

KTO MOŻE WZIĄĆ W NIM UDZIAŁ?

Swoich sił w konkursie mogą spróbować nauczyciele różnych przedmiotów ze wszystkich typów szkół, ale też osoby  związane z oświatą i kulturą Mazowsza.

 

INSPIRACJE

Doskonałym źródłem inspiracji do pracy nad scenariuszem może być książka „Mazowsze” dr hab. Jolanty Choińskiej–Miki, dra hab. Michała Kuleszy, Krzysztofa Miki i prof. dra hab. Wojciecha Morawskiego i dra Huberta Wajsa. Publikacja została wydana przez samorząd województwa mazowieckiego.

 

KRYTERIA OCENY

Prace będą oceniane w trzech kategoriach wiekowych – scenariusze dla uczniów w wieku 7-9, 10-14 i 15-18 lat. Przy wyborze najlepszego programu zajęć jury weźmie pod uwagę innowacyjność w doborze treści, środków dydaktycznych i metod, a także sposób prezentacji.

 

NAGRODY

Wybrane scenariusze zostaną opublikowane w pakietach edukacyjnych, które otrzymają wszystkie mazowieckie szkoły i biblioteki.  Dla twórców najciekawszych projektów przewidziano nagrody finansowe.

 

Scenariusz zajęć wraz z wypełnionym formularzem zgłoszeniowym należy przesłać na adres: [email protected]. Szczegółowe informacje znajdują się regulaminie konkursu, który można znaleźć na stronie: http://www.mazovia.pl/konkursy--szkolenia/inne/art,79,lekcje-o-mazowszu.html

 

Marta Milewska

Rzeczniczka Prasowa

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo iTVPiaseczno.pl




Reklama
Wróć do