:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
Tomasz Kalinowski - blog 20/05/2016 10:12


Co jakiś czas słyszymy o reformie podziału administracyjnego naszego państwa, gdyż ta ostatnia z roku 1999 nie jest doskonała i ma wiele wad. Często słyszę postulat o likwidacji jednostki terytorialnej II stopnia jaką jest powiat. Jego przeciwnicy argumentują swoje zdanie kumoterstwem, klientelizmem, kolesiostwem i ciągłymi układami w Radach Powiatu, których nie sposób rozbić. Powiat postrzegany jest coraz częściej jako najsłabszy szczebel administracyjny, który obowiązków ma wiele, a nie radzi sobie z niczym, nie ma pieniędzy i jest jedynie kulą u nogi gmin. Jest to po części prawda, a wynika to z wadliwego jak już wspomniałem podziału administracyjnego oraz nieodpowiedniego nałożenia kompetencji na dane szczeble administracyjne, a także nierozmyślne ich finansowanie.

Zacznę od historii. Powiat jako jednostka terytorialna istnieje od Rzeczypospolitej Obojga Narodów i był przede wszystkim związany z funkcjonowaniem sądów ziemskich. Powiat służył także jako okręg wyborczy - na sejmiku ziemskim wybierano od jednego do dwóch posłów na Sejm z danego powiatu. W czasach zaborów powiaty istniały najczęściej w niezmienionej formie, lecz pod inną nazwą (np. w Galicji były to dystrykty). W II RP powiaty naturalnie weszły w do podziału administracyjnego i tak samo było w PRL. Dopiero w 1975 roku zostały zniesione przez reformę Gierka, tworząc w zamian 49 województw.

Obecny trójstopniowy model wprowadzony w 1998 roku lokalizuje powiat jako odrębny organ lokalnej społeczności. Posiada własne zadania publiczne i wyposażony jest w pewne narzędzia do ich wykonywania. I tu zaczyna się problem, bo te narzędzia nie są odpowiednie. Przede wszystkim ciągły brak pieniędzy na realizowanie celów publicznych ogranicza działalność powiatów. Uważam, że większy udział w podatku CIT i PIT spowodowałby nie tylko większy dochód powiatów, ale i przyciągnąłby inwestorów. Gdy będą pieniądze, można także przerzucić pewne kompetencje z województw na powiaty, ponieważ jakby nie patrzeć II szczebel administracyjny jest bliższy mieszkańcom niż województwo.

Kolejnym rozwiązaniem, które poprawiłoby nie tylko działalność, ale i wizerunek powiatu są powszechne wybory na starostę. Wybrany przez lokalną społeczność, a nie przez „kolesi” czułby większą presje społeczną i byłby bardziej odpowiedzialny.

Kolejną ważną kwestią, którą trzeba poruszyć przy tematyce powiatów jest ujednolicenie. Nie może być tak, że w jednym powiecie jest trzynaście gmin, a w drugim tylko trzy. W jednym mieszkańców jest 200 tyś, zaś w drugim jedynie 20 tyś. Myślę, że powiat nie powinien składać się z mniej niż 80 tyś mieszkańców i przynajmniej pięciu gmin.

Uważam, że powiat to nie tylko nasza mała narodowa tradycja, która zakorzeniła się w strukturze podziału administracyjnego, ale także prawdziwie potrzebny pośrednik między gminą, a województwem, który dziś niestety jest źle skonstruowany i trzeba go niezwłocznie zreformować.

Reklama

Zreformować powiaty komentarze opinie

  • gość 2016-05-23 07:08:39

    https://www.facebook.com/EgoStupriAmoreMaps/photos/a.725151950861889.1073741828.660513290659089/1150427188334361/?type=3&theater

  • gość 2016-05-25 12:44:28

    Panie Tomaszu Kalinowski, uderza mnie Pana brak merytorycznej wiedzy o działalności samorządu terytorialnego w Polsce. Tylu bzdur, to ja jeszcze nie czytałem. Proponuję przeczytać naszą Konstytucję, ustawy samorządowe i ustawę o finansach publicznych i dopiero po zrozumieniu ich treści zacząć cokolwiek pisać na ten temat.

  • gość 2016-11-23 14:28:41

    Panie Tomaszu,

    Po pierwsze szkoda, że należy pan do tak szkodliwej organizacji jak ONR, który pod hasłami patriotyzmu szerzy nacjonalizm ksenofobię i brak tolerancji.
    Co do powiatów to napisał pan coś ale w zasadzie nic... wybory bezpośrednie starosty nie zmienią nic w funkcjonowaniu powiatów... mało tego pogłębią problemy bo wśród burmistrzów wyrośnie konkurent w postaci starosty.... to oczywiście problem natury personalnej ale niewątpliwie wybory bezpośrednie wzmocnią ten problem...

    Brak pieniędzy nie wynika z braku wystarczającego udziału tego JST w podatkach. Problem leży gdzie indziej. Otóż powiaty i ogólnie samorządy są coraz częściej zmuszane do wykonywania zadań administracji centralnej a za tym nie idą środki vide powiat musi dokładać pieniądze do zadań zlecanych a nie swoich, właściwych dla JST....

    Proszę przejrzeć budżet powiatu piaseczyńskiego i proszę przeanalizować ile pieniędzy idzie na dofinansowanie zadań zlecanych.... krocie....

    Problemem jest również to że starosta jest emanacją skarbu państwa na poziomie powiatu i członkiem zarządu kolegialnego organy JST jednoczęnie. Często starosta w tej samej sprawie może mieć różny sprzeczny interes, niekoniecznie zarządzanie gruntem w imieniu skarbu państwa może być na rękę powiatowi który ten grunt chce przejąć... Kolejny problem to administracja zespolona... tu starosta nie ma pełnej władzy a dużą odpowiedzialność....

    I na koniec brak jest uregulowania ustawowego dla konwentu który mógłby być płaszczyzną do współpracy gmin na szczeblu powiatowym - choćby realizowanie zadań w zakresie transportu publicznego....

    Kończąc to tylko kilka zdań nieskładnych na temat, który jest ważny a którego pan nie zna. Zachęcam do wnikliwej lektury przed wypowiedzią...

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

POGOTOWIE KANALIZACYJNE

Pogotowie Kanalizacyjne 24h Firma obecna na rynku od ponad 25 lat, świadczymy mi. usługi pogotowia kanalizacyjnego. 1.wysokociśnieniowe..


Kalendarz

Najbliższe imprezy
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez itvpiaseczno.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

FIRMA FOTO EXPRESS KUJASZEWSKI VIDEOFILMOWANIE MARIUSZ KUJASZEWSKI z siedzibą w Piaseczno 05-500 , Sierakowskiego 12c

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"