
Dwa lata temu krajobraz gminy Piaseczno został objęty swoistą ochroną popularnie zwaną uchwałą krajobrazową. Naszym włodarzom przyświecał wówczas słuszny cel: uporządkować estetykę przestrzeni publicznej. Uchwale poświęcono osobny serwis internetowy pod adresem krajobraz.piaseczno.eu, w którym czytamy miedzy innymi: „Zakładane rezultaty uchwał, a więc poprawa estetyki przestrzeni publicznej, dotyczą wszystkich mieszkańców, gdyż krajobraz gminy jest dobrem wspólnym, przestrzeń w której żyjemy, a więc mieszkamy, pracujemy, przemieszczamy się, spędzamy wolny czas, dotyka nas wszystkich.”
Popieram. Jako samorządowiec i absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie bez wahania podpisuję się pod takim uzasadnieniem. Ponadto uważam po dwóch latach obowiązywania naszej uchwały krajobrazowej czas powiedzieć „SPRAWDZAM”.
Jeżdżąc codziennie po terenie gminy oglądam banery, szyldy, tablice i inne urządzenia reklamowe, które dawno straciły swoje walory estetyczne – o ile kiedykolwiek je miały – i niezmiennie od lat szpecą wciąż te same miejsca. Stare nadruki płowieją, nośniki reklamowe deformują się i niszczą pod wpływem wiatru, deszczu i słońca, zaś właściciele wydają się nie dostrzegać ich brzydoty. Właściwie, trudno wymagać by dostrzegali bo nie wszyscy musimy mieć takie same potrzeby estetyczne. U niektórych potrzeby te występują w postaci zanikowej. Podobnie, nie wszyscy odczuwają potrzebę powierzania edukacji swoich dzieci szkole, czy szczepienia psów przeciwko wściekliźnie. Jednak gdy ktoś zaniedbuje te obowiązki urzędnicy gminni egzekwują przepisy w trosce o dobro wspólne. Tak też powinno być z uchwałą krajobrazową, której autorzy napisali, że „krajobraz gminy jest dobrem wspólnym”.
Wiosną 2021 roku, gdy topniejący śnieg ponownie odkrył szpetotę podartych banerów i połamanych szyldów warto przypomnieć fragment artykułu opublikowanego wiosną 2019 roku w „Gazecie Piaseczyńskiej” (nr 2/2019 27 marca 2019). W publikacji autoryzowanej przez Burmistrza Piaseczna czytamy, że okres dostosowania urządzeń reklamowych do nowych przepisów „dla banerów wynosi 12 miesięcy. Pozostałe tablice i urządzenia reklamowe (reklamy i szyldy na budynkach i reklamy wolnostojące) należy dostosować w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.”
Od przyjęcia uchwały krajobrazowej właśnie mijają 24 miesiące i choć dostrzegam u obecnych władz Piaseczna dbałości o estetykę nowych obiektów publicznych myślę, że warto przypomnieć o zobowiązaniu do troski o estetykę rejonów mniej fotogenicznych niż CEM, czy Skwer Kisiela.
Maciej Michalski
mieszkaniec Piaseczna, Sekretarz Gminy Pniewy, w latach 2016-2018 był Sekretarzem Powiatu Piaseczyńskiego
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie