
Piaseczno 23 listopada 2011
Radna gminy Piaseczno
Katarzyna Nowocin-Kowalczyk
Do Burmistrza Gminy Piaseczno
Pana Zdzisława Lisa
INTERPELACJA
Dot: uchwały z tytułu zatwierdzenia taryf na zbiorowe odprowadzanie wód deszczowych i roztopowych na terenie miasta i gminy Piaseczno obsługiwanym przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Piasecznie.
Uprzejmie proszę o wyjaśnienie, dlaczego wiedząc o sentencji Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10.11.2011r., który po rozpoznaniu skargi Wspólnoty Mieszkaniowej Pawia w Piasecznie na Uchwałę 1426/XLVIII/2010 z dnia 16.06.2010 r. Rady Miejskiej w Piasecznie, w przedmiocie uchwalenia cen za zbiorowe odprowadzanie wód deszczowych i roztopowych stwierdził, że paragraf 2 zaskarżonej uchwały w części dotyczącej rodzaju ścieków i stawek za ich odprowadzanie został wydany z naruszeniem prawa, Pan Burmistrz na sesji w dniu 23.11.2011r. zmienił swoją decyzję, a tym samym treść proponowanej uchwały. Pierwotna uchwała, (która nadal widnieje na stronie internetowej gminy) odmawiającą zatwierdzenia taryf została na sesji zamieniona na uchwałę zatwierdzającą proponowane przez PWiK taryfy. Jest to tym bardziej niezrozumiałe, że zaproponowana uchwała nie różni się w swojej treści od tej zakwestionowanej przez WSA w Warszawie. Wyższe są tylko stawki. Również opinia audytora, która została przedstawiona Radnym wskazuje na istnienie ryzyka sporów prawnych, jakie wynika z ustalenia tych stawek w oparciu o m² zanieczyszczonej powierzchni utwardzonej, a z przeliczenia na m³ odprowadzanych ścieków opadowych i roztopowych.
Nasuwa się pytanie, czy mając jasną opinię audytu wewnętrznego oraz wyrok WSA, Pan Burmistrz zgłaszając uchwałę o zatwierdzeniu stawek na zbiorowe odprowadzanie wód deszczowych i roztopowych na terenie miasta i gminy Piaseczno obsługiwanym przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Piasecznie, nie działa na szkodę Gminy i sam nie narusza prawa.
Proszę precyzyjnie odpowiedzieć jakie fakty i okoliczności, zarówno prawne jak i faktyczne, wpłynęły na zmianę decyzji Burmistrza odnośnie zatwierdzenia stawek na zbiorowe odprowadzanie wód deszczowych i roztopowych
Pragnę nadmienić, że podobne wyroki WSA i NSA w podobnych sprawach, tj. w przedmiocie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków opadowych i roztopowych, zapadały już wcześniej i za każdym razem Sąd stwierdzał, iż zostały one wydane z naruszeniem prawa i określił, że nie może ona być wykonywana (np. wyrok NSA II OSK 893/10 - Wyrok NSA orzeczony 2010-08-19 (Sygn. Powiązane IV SA/Po 916/09 - Wyrok WSA w Poznaniu z 2010-02-10))
Sądy wskazują na to, że:
1. Ustawa nie zawiera wyjaśnienia, co należy rozumieć pod pojęciem "powierzchni zanieczyszczonych", a „z przepisów ustawy i z wydanego na jej podstawie rozporządzenia nie wynika obowiązek ponoszenia opłat za wody opadowe i roztopowe przy zastosowaniu, jako przelicznika 1 m2 powierzchni dachów. Wręcz przeciwnie, z definicji ceny za odprowadzone ścieki określonej w § 2 pkt 10 rozporządzenia wynika, że odbiorca usług jest obowiązany zapłacić przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu za 1m3 odprowadzonych ścieków powierzchni zanieczyszczonej o trwałej nawierzchni, z której odprowadzane są ścieki opadowe i roztopowe kanalizacją deszczową.”
2. Ilość odprowadzanych ścieków powinna być ustalana na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych (art. 27 ust. 4 ustawy o zaopatrzeniu w wodę).
3. Istnieje możliwość obliczenia odpłatności za odprowadzane ścieki na podstawie rocznej sumy opadów na konkretnym obszarze wskazanej przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Na tej podstawie, można obliczyć ile litrów wody spadło na określoną powierzchnię, wskazując taki sposób obliczania w umowie, przyjmując średnią ilość opadów, np. 10 lat i zastrzegając w tej umowie, że ostateczne rozliczenie nastąpi w I kwartale kolejnego roku, po ostatecznym ustaleniu ilości opadów według danych Instytutu Meteorologii.
4. Ustalając taryfy opłat za odprowadzanie ścieków opadowych i roztopowych należy mieć na uwadze, iż zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków jest działalnością o charakterze użyteczności publicznej, która charakteryzuje się tym, że nie jest ekwiwalentna, a tym samym, że odbiorcy nie ponoszą pełnej odpowiedzialności za korzystanie z tych usług, co oznacza konieczność finansowania jej ze środków publicznych (art. 24 ust. 6 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę).
5. Jeśli ustalając taryfy, gmina przyjmuje jednostkę rozliczeniową, której nie przewiduje ustawa, uznać należy, że uchwała Rady Miasta zatwierdziła taryfy ustalone sprzecznie z ustawą.
Kolejne pytanie, które się nasuwa, dotyczy gminnych prawników, którzy po raz kolejny przepuszczają uchwały niezgodne z prawem, narażając tym samym interes gminy i jej mieszkańców. Przypomnieć w tym miejscu należy, że nadal funkcjonują kłopotliwe dla gminy uchwały, podjęte z naruszeniem prawa, np. uchwala o partycypacji czy też uchwała ustalająca zasady opieki nad dziećmi w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach.
Na koniec uprzejmie proszę o informacje:
1. Jakie przychody oraz jaki dochód uzyskał PWiK Piaseczno z tytułu wykonania uchwały 1426/XLVIII/2010 z dnia 16.06.2010r. ?
2. Ile deszczu spadło w milimetrach na naszym terenie w przeciągu ostatnich 12 miesięcy (do końca października 2011r), z podaniem danych z każdego miesiąca, i z której stacji meteorologicznej jest brany pomiar ?
Z poważaniem
Katarzyna Nowocin-Kowalczyk
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie