:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?

Szkodliwe treści w internecie. Nie akceptuję, reaguję!

Sprawy lokalne, Szkodliwe treści internecie akceptuję reaguję! - zdjęcie, fotografia
itvpiaseczno 06/11/2019 23:00

Internet to potęga! Same media społecznościowe mają ponad 3,4 miliarda użytkowników. Każdego dnia pojawiają się tam setki milionów wpisów. W natłoku treści zgubi się niejeden dorosły. A co z dziećmi?

Internet ma mnóstwo zalet. Pomaga w nauce, w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami, w ciekawym spędzaniu czasu. Aby dzieciaki mogły z pełni korzystać z jego potencjału, my – dorośli powinniśmy zadbać o ich bezpieczeństwo w sieci. Jak to zrobić?

Nie akceptuję, reaguję!

Z pomocą przychodzi kolejny poradnik przygotowany w ramach naszej kampanii „Nie zagub dziecka w sieci”. Tym razem podpowiadamy rodzicom jak uchronić nasze dzieci przed szkodliwymi treściami online i co zrobić kiedy już na nie natrafiły.

– Jako rodzice stajemy dziś przed nowymi wyzwaniami i sytuacjami, przed którymi musimy chronić nasze dzieci. Nie sposób omówić wszystkich, jednak w naszym poradniku przedstawiamy wybrane niebezpieczne zjawiska oraz ich wpływ na młodych internautów – mówi Julia Piechna, ekspertka Akademii NASK i autorka poradnika „Szkodliwe treści w internecie. Nie akceptuję, reaguję!”.

Z naszej publikacji rodzice przede wszystkim dowiedzą się, czym są szkodliwe treści w internecie, jakie są konsekwencje kontaktu z nimi dzieci oraz jak w jaki sposób opiekunowie mogą przed nimi chronić swoje pociechy.

Do tego rodzaju przekazów zaliczamy przede wszystkim:

·         treści obrazujące przemoc, obrażenia fizyczne bądź śmierć,

·         treści nawołujące do samookolaczeń, samobójstw, zachować szkodliwych dla zdrowia,

·         treści dyskryminacyjne, promujące wrogość, nienawiść,

·         treści pornograficzne dostępne bez żadnego ostrzeżenia,

·         fake newsy, czyli fałszywe wiadomości

·         patostreamy, czyli relacje na żywo prezentujące zachowania określane i postrzegane jako patologiczne.

– Jeszcze kilka lat temu nikt nie mówił o fake newsach, patostreamach, czy internetowych challengeach. To dowód na to jak dynamicznie zmienia się nie tylko sam internet, ale i sposoby korzystania z sieci – mówi Julia Piechna. – W internecie wciąż pojawiają się nowe trendy, inne możliwości, a za tym kolejne wyzwania, niebezpieczne zachowania i nowe materiały, które powstają po to, by szkodzić – dodaje autorka poradnika.

Złe konsekwencje

Kontakt z negatywnymi informacjami, których młody człowiek nie potrafi odpowiednio zinterpretować i którym bezgranicznie wierzy, nie pozostają bez wpływu na jego zachowanie i jego obraz rzeczywistości.

– Szkodliwe treści mają bardzo negatywny wpływ na młodych ludzi – mówi dr Lena Cichoń, specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży. – Oglądając np. patostreamy dzieci dostają sygnał – to jest fajne, można to robić, to sposób na zdobycie popularności. Szkodliwe treści w internecie sprawiają, że młodzi ludzie przestają być wrażliwi na krzywdę drugiej osoby – dodaje ekspertka, która była gościem środowej prezentacji poradnika.

Co więc zrobić, by uchronić nasze dziecko przed tymi negatywnymi konsekwencjami?

Zastosuj antidotum

Krok 1: bądź z dzieckiem w wirtualnym świecie

Staraj się towarzyszyć swojemu dziecku od początku jego przygody z internetem. Tak jak trzymasz je, kiedy stawia pierwsze kroki, tak samo czuwaj podczas jego aktywności online.

Krok 2: ustal zasady korzystania z sieci

Przy ustalaniu zasad warto zwrócić uwagę na: czas korzystania przez dziecko z sieci (powinien być ograniczony), dostęp (najmłodsze dzieci nie powinny samodzielnie korzystać z wyszukiwarek, portali społecznościowych, itp.), prywatność (dzieci nie powinny samodzielnie publikować treści online, szczególnie prywatnych informacji, filmów i zdjęć), informowanie (umów się ze swoim dzieckiem, że za każdym razem kiedy trafi w sieci na nieodpowiednie treści lub coś je zaniepokoi, natychmiast Cię o tym poinformuje).

Krok 3: rozmawiaj i interesuj się

Ważne, by dziecko miało pewność, że jest ważne dla swoich rodziców, że się nim interesują, że może im powierzyć swoje problemy. Wiele aktywności Twojej pociechy jest związanych z internetem, a jej zainteresowania często przenoszą się do wirtualnego świata. Dlatego staraj się o tym z nią rozmawiać.

Krok 4: odpowiednio przygotuj sprzęt

Zanim udostępnisz swojemu dziecku urządzenie mobilne, skorzystaj z rozwiązań technicznych, które np. podczas odwiedzania stron internetowych blokują nieodpowiednie dla najmłodszych treści. Na rynku istnieje obecnie wiele narzędzi kontroli rodzicielskiej. To m.in. programy autonomiczne, oprogramowanie wbudowane w system operacyjny, czy funkcje bezpiecznego wyszukiwania.

Krok 5: pamiętaj o grach komputerowych

Wybierając grę dla dziecka zwracaj uwagę na System Klasyfikacji Gier (PEGI). To system, który pozwala ocenić gry pod względem zawartych w nim treści (także tych niebezpiecznych), a także kryterium wiekowego użytkownika.

Krok 6: wysłuchaj, tłumacz, wspieraj

Nie krytykuj, nie oceniaj, nie obwiniaj dziecka za zdarzenie, w wyniku którego miało ono kontakt z treściami powodującymi u niego lęk, niepokój, czy naruszającymi jego spokój psychiczny. Daj swojemu dziecku szansę i wysłuchaj, co dokładnie się wydarzyło, z jakimi emocjami się zmaga. Wytłumacz mu sytuację, w której się znalazło.

Krok 7: nie panikuj, reaguj

Jeśli dowiesz się, ze Twoje dziecko miało w internecie kontakt z treściami przemocowymi, autodestrukcyjnymi, czy pornograficznymi, nie wpadaj w panikę. Zachowaj spokój, porozmawiaj z dzieckiem i postaraj się ustalić okoliczności zdarzenia.

Zachęcamy do lektury naszego poradnika „Szkodliwe treści w internecie. Nie akceptuję, reaguję!”.

Więcej porad, jak mądrze towarzyszyć dziecku w internecie znajdziecie też na www.gov.pl/niezagubdzieckawsieci

***

O projekcie

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

Reklama

Szkodliwe treści w internecie. Nie akceptuję, reaguję! komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

TECHNIK BUDOWY, MASTER ROBÓT,

Poszukujemy: TECHNIKA BUDOWY, MAJSTRA ROBÓT, INŻYNIERA BUDOWNICTWA. Branża: drogowa. Umowa o pracę, pełen etat. Praca na terenie Warszawy. Zachęcamy..


Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez itvpiaseczno.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

FIRMA FOTO EXPRESS KUJASZEWSKI VIDEOFILMOWANIE MARIUSZ KUJASZEWSKI z siedzibą w Piaseczno 05-500 , Sierakowskiego 12c

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"